Κάνοντας τρεις ιδιαίτερα γρήγορους και εύκολους ελέγχους, μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι το αυτοκίνητό μας βρίσκεται σε καλή κατάσταση και ταυτόχρονα ότι θα αποφύγουμε μεγάλου ύψους πρόστιμα.
Βαθιά το χέρι στην τσέπη βάζουν οι οδηγοί που δεν σέβονται τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και υιοθετούν μια επικίνδυνη οδηγική συμπεριφορά πίσω από το τιμόνι, στήνοντας παγίδες θανάτου στους λοιπούς χρήστες του οδικού δικτύου.
Με τσουχτερά πρόστιμα, ωστόσο, κινδυνεύουν όχι μόνο όσοι παραβιάζουν πινακίδες STOP και ερυθρούς σηματοδότες ή βυθίζουν το πόδι τους στο γκάζι, αλλά και όσοι δεν έχουν φροντίσει έτσι ώστε το αυτοκίνητό τους να είναι ασφαλές.
Πρόκειται, ωστόσο, για πρόστιμα που μπορούμε να αποφύγουμε εφόσον αφιερώνουμε λίγο χρόνο σε κάποιους ελέγχους.
Έλεγχος ελαστικών
Ένα φθαρμενό ελαστικό αυξάνει τις πιθανότητες εμπλοκής μας σε ένα ατύχημα, δεδομένου ότι δεν έχει την απαιτούμενη απόδοση όταν πραγματοποιούμε ελιγμούς, σε ένα φρενάρισμα πανικού ή όταν ο δρόμος είναι βρεγμένος.
Σύμφωνα με το Άρθρο 81 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, τα ελαστικά των αυτοκινήτων πρέπει να είναι σε τέτοια κατάσταση, ώστε να εξασφαλίζονται οι συνθήκες ασφάλειας και η πρόσφυση, ακόμη και στο βρεγμένο οδόστρωμα.
Το ελάχιστο νόμιμο βάθος του πέλματος είναι 1,6 χλστ. Ο έλεγχος του βάθους είναι αρκετά απλός, μιας και μας βοηθούν οι δείκτες φθοράς πέλματος, δηλαδή κάποια μικρά, ανυψωμένα τμήματα στο κάτω μέρος των αυλακώσεων. Αν το πέλμα του ελαστικού έχει μειωθεί σε τέτοιο βαθμό που αυτές οι γραμμές είναι στην ίδια ευθεία με το πέλμα, τότε η ώρα για να αντικαταστήσετε τα ελαστικά σας έχει… περάσει.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μολονότι το νόμιμο βάθος είναι 1,6 χλστ., οι κατασκευαστές ελαστικών συνιστούν η αλλαγή στα ελαστικά να γίνεται πολύ νωρίτερα και συγκεριμένα όταν το πέλμα του ελαστικού έχει ελάχιστο βάθος περίπου 3 χλστ.
Ο Κ.Ο.Κ. ορίζει χρηματικό πρόστιμο 80 ευρώ σε αυτόν που οδηγεί αυτοκίνητο με φθαρμένα ελαστικά
Έλεγχος φωτών
Ο δεύτερος απλός έλεγχος στον οποίο καλό είναι να προβαίνουμε προτού βάλουμε πλώρη για τον προορισμό μας είναι αυτός των φώτών, τα οποία φροντίζουν για την ορατότητα του ίδιου του οδηγού, αλλά και προκειμένου το ΙΧ να είναι ορατό και από τους υπόλοιπους οδηγούς.
Για να ελέγξουμε τα φώτα, δεν χρειάζεται να είναι ενεργοποιημένος ο κινητήρας. Αρκεί το κλειδί να ενεργοποιήσει το ηλεκτρικό κύκλωμα από τη μίζα. Γυρνάμε τον διακόπτη των φώτων στη μικρή σκάλα και μαζί με τα εμπρός φώτα ανάβει ο φωτισμός του πίνακα οργάνων, της πινακίδας κυκλοφορίας και φυσικά τα πίσω φώτα. Επιπλέον, θα ανάψει και η αντίστοιχη ένδειξη των φώτων στο ταμπλό.
Στη συνέχεια αποβιβαζόμαστε από το ΙΧ και κάνουμε μία βόλτα γύρω του, ώστε να ελέγξουμε αν είναι αναμμένοι οι λαμπτήρες. Χτυπάμε απαλά όλα τα φωτιστικά σώματα για να εντοπίσουμε τυχόν χαλαρές ηλεκτρικές συνδέσεις ή σπασμένες βάσεις, και κοιτάζουμε για τυχόν υγρασία μέσα στους προβολείς. Εάν εντοπίσουμε νερό στα φώτα, απευθυνόμαστε στον μηχανικό μας.
Μετά μπαίνουμε ξανά στο αυτοκίνητο και ενεργοποιούμε τη μεσαία σκάλα (φώτα διασταύρωσης). Εν συνεχεία, ξαναβγαίνουμε από το αυτοκίνητο για να δούμε ότι λειτουργούν. Κατόπιν ελέγχουμε τους προβολείς ομίχλης (εμπρός και πίσω) καθώς και τα αλάρμ. Τέλος, ενεργοποιούμε την μεγάλη σκάλα (φώτα πορείας), βλέπουμε ότι ανάβει η αντίστοιχη ένδειξη στον πίνακα οργάνων και κατεβαίνουμε για να δούμε ότι λειτουργεί σωστά.
Όσον αφορά τα φώτα φρένου, θα χρειαστούμε τη βοήθεια ενός ακόμη ατόμου. Εναλλακτικά, θα πρέπει να τοποθετήσουμε το όχημά μας με την όπισθεν σε έναν τοίχο ή μια βιτρίνα.
Σημειώνεται ότι το πρόστιμο για φώτα που δεν λειτουργούν σωστά κυμαίνεται από 40 έως 150 ευρώ. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι για χαλασμένα φώτα οπισθοπορείας το πρόστιμο είναι 40 ευρώ, ενώ για τα φώτα πορείας πορείας, διασταύρωσης και θέσης 150 ευρώ.
Έλεγχος κάρτας καυσαερίων
Ο τελευταίος έλεγχος που μπορεί να μας γλιτώσει από τσουχτερά πρόστιμα αφορά στην Κάρτα Καυσαερίων (Κ.Ε.Κ.) που απεικονίζει τις εκπομπές μονοξειδίου του άνθρακα (CO) και των υδρογονανράκων (HC) που απελευθερώνει ένας θερμικός κινητήρας κατά τη λειτουργία του.
Η Κ.Ε.Κ. πρέπει να εκδίδεται με τη συμπλήρωση ενός έτους από την ημερομηνία έκδοσης της πρώτης άδειας κυκλοφορίας του οχήματος και να επαναλαμβάνεται σε ετήσια βάση.
Σε περίπτωση ελέγχου από κινητό κλιμάκιο της τροχαίας, η έλλειψη Κ.Ε.Κ. (ή εφόσον αυτή έχει λήξει) συνεπάγεται πρόστιμο που κυμαίνεται από 35 ευρώ έως και 200 ευρώ, ανάλογα με τους εκπεμπόμενους ρύπους.
Εφόσον, λοιπόν, μεριμνούμε για τους παραπάνω ελέγχους, διασφαλίζουμε ότι το αυτοκίνητό μας είναι ασφαλές και αποφεύγουμε την επιβολή προστίμων που αθροιστικά μπορούν να ξεπεράσουν τα 400 ευρώ.
Πηγή carandmotor.gr