Τι είναι τα μπουζί του αυτοκινήτου και τι πρέπει να προσέξετε για την αντικατάσταση

ΜΠΟΥΖΙ

Τα μπουζί αποτελούνε εξαρτήματα του κινητήρα, τα οποία δέχονται ρεύμα υψηλής ενώ είναι αναπόσπαστο μέρος του για να μπορεί να λειτουργήσει και να έχει σωστή απόδοση ενώ η αλλαγή των μπουζί είναι πολύ πιο εύκολη υπόθεση από ότι ίσως κάποιοι φαντάζονται.

Ο βασικός ρόλος των μπουζί είναι :α) να αναφλέξει το μίγμα καύσιμο/αέρα στο θάλαμο καύσης β) να μεταφέρει τη θερμότητα από το θάλαμο καύσης. Το μπουζί αποτελείται από ένα μονό ηλεκτρόδιο, με περίβλημα από έναν ανθεκτικό κεραμικό μανδύα, που καταλήγει σε ένα κοντό βιδωτό άκρο το οποίο συνδέεται στον ακροδέκτη του μπουζί.  Κατά τη λειτουργία του το μπουζί υπόκειται σε φθορές και για αυτό να αντικαθίσταται κατά συχνά χρονικά διαστήματα υφίσταται αλλαγές, οι οποίες αυξάνουν την απαιτούμενη τάση ανάφλεξης.

Για να επιτευχθεί αξιόπιστη ανάφλεξη, τη στιγμή που έχουμε το σωστό μείγμα αέρα-καυσίμου, απαιτείται ένας ισχυρός σπινθήρας ανάφλεξης, ο οποίος παράγεται από τα μπουζί. Όταν η απαιτούμενη τάση φτάσει σε μια τιμή που δεν μπορεί να αντισταθμιστεί από το σύστημα ανάφλεξης, το αποτέλεσμα είναι η απώλεια του αναφλεκτήρα και, φυσικά, δεν υπάρχει ανάφλεξη στον αντίστοιχο κύλινδρο. Η λειτουργία του αναφλεκτήρα μπορεί, επίσης, να επηρεασθεί και από την γήρανση του κινητήρα.

Τα σχεδιαστικά χαρακτηριστικά και ο τύπος των μπουζί θα πρέπει να εξυπηρετούν συγκεκριμένες απαιτήσεις όπως:

  • Καλή αντίσταση στη διάβρωση, τα αέρια και τα κατάλοιπα καύσης
  • Σωστή αντίσταση σε θερμικό σοκ
  • Πολύ καλή στεγανοποίηση πιέσεων και αερίων του θαλάμου καύσης,
  • Αξιόπιστη μετάδοση υψηλής τάσης, (Ακόμα και σε τάσεις που φτάνουν τα 40.000 volts)

Οι συνήθεις λόγοι που τα μπουζί παθαίνουν βλάβη:

  • Η γήρανση του πυρήνα,
  • Το φθάρσιμο των ελατηρίων του εμβόλου,
  • Όταν η αντλία νερού του συστήματος ψύξης φθείρεται η καταστρέφεται ,
  • Όταν υπάρχει υπερφόρτωση του κινητήρα,
  • Δυσλειτουργικό σύστημα ψύξης.
  • Και επίσης η λάθος εγκατάσταση των μπουζί

Όταν το όχημα έχει διανύσει τα χιλιόμετρα που ορίζει ο κατασκευαστής ότι είναι αναγκαία η αντικατάσταση των μπουζί μπορείτε να ακολουθήσετε κάποια συγκεκριμένα βήματα πολύ προσεκτικά πριν πάτε σε κάποιο συνεργείο.

Αρκετές εταιρίες παραγωγής μπουζί αναφέρουν πως τα συγκεκριμένα εξαρτήματα δεν επισκευάζονται, αλλά μόνον αντικαθίστανται. Ο κύκλος ζωής τους, συνήθως, ολοκληρώνεται όταν το όχημα διανύσει τα 15000 χιλιόμετρα.

Η αλλαγή των μπουζί πρέπει να εκτελείται με την ακόλουθη διαδικασία:

  1. Αποσυνδέουμε τα μπουζοκαλώδια.
  2. Καθαρίζουμε την βρομιά από τα μπουζί, χρησιμοποιώντας αέρα συμπίεσης .
  3. Τοποθετούμε τα  καινούρια μπουζί, ελέγχοντας αυστηρά την καταλληλόλητά τους

Δείτε στο παρακάτω βίντεο πως μπορείτε εύκολα να αντικαταστήσετε τα μπουζί:

Τι συμπεράσματα βγάζει κανείς για ένα μπουζί μόνο από το πως φαίνεται

Παρατηρώντας την όψη του μπουζί (χρώμα, φθορές πορσελάνης και ηλεκτροδίων) μπορούμε να βγάλουμε αρκετά χρήσιμα συμπεράσματα για την κατάσταση του κινητήρα.

Κανονικός αναφλεκτήρας: το σωστό χρώμα της πορσελάνης είναι από γκρι έως καφέ, με λίγες επικαθήσεις στη βάση της.

Λαδωμένος αναφλεκτήρας: Αν, αφαιρώντας τον αναφλεκτήρα από την κυλινδροκεφαλή, αυτός εμφανισθεί λαδωμένος, δηλαδή μαύρος και υγρός από έλαιο λίπανσης και όχι από βενζίνη), αυτό σημαίνει ότι ο κινητήρας ΄”ρετάρει” και δεν επιταχύνει. Ενδεχομένως ο κινητήρας να έχει φθαρμένα ή σπασμένα ελατήρια ή φθορά στους οδηγούς των βαλβίδων.

Καπνισμένος αναφλεκτήρας: Αν ο αναφλεκτήρας είναι γεμάτος υπολείμματα καύσης αλλά στεγνός, συνήθως αυτό καταδεικνύει πλούσιο μίγμα καύσιμου ή τη χρήση ακατάλληλου για τον κινητήρα τύπου (πολύ ψυχρά μπουζί). Το ίδιο αποτέλεσμα ενδεχομένως να εμφανίζεται μετά από συνεχή κυκλοφορία μέσα στην πόλη. Στη περίπτωση αυτή εμφανίζονται δυσκολίες στην εκκίνηση ή μειωμένη επιτάχυνση.

Αναφλεκτήρας με κιτρινισμένη πορσελάνη: Ενδεχομένως στην πορσελάνη να υπάρχουν καφέ στίγματα (υπολείμματα μολύβδου), αν χρησιμοποιείται καύσιμο με προσθήκη μολύβδου. Αυτό πιθανόν να οφείλεται σε συνεχή λειτουργία σε υψηλές στροφές ή στη χρήση “θερμών μπουζί”.
Αναφλεκτήρας με λευκή πορσελάνη : Η λευκή πορσελάνη είναι χαρακτηριστικό κατάστασης υπερθέρμανσης, η οποία πιθανόν να οφείλεται σε “θερμό μπουζί”, σε πολύ φτωχό μείγμα, στο μικρό διάκενο των ηλεκτροδίων, σε εσφαλμένη ρύθμιση προπορείας (αβάνς) ή σε κακή στεγανότητα της κυλινδροκεφαλής

Στάχτες στην ακίδα: Αυτή η εικόνα καταδεικνύει κατάλοιπα ελαίου λίπανσης. Αν το κεντρικό ηλεκτρόδιο είναι μπλε, τότε υπάρχει μεγάλη προπορεία (αβάνς) και, αν ο κινητήρας λειτουργήσει για πολλή ώρα, θα προκληθεί τήξη των ακίδων.

Τι να προσέξετε κατά την αγορά μπουζί

Τα μπουζί θα πρέπει βασικά να ταιριάζουν στον κινητήρα. Είναι πιθανό να υπάρχουν διαφορές στο θέμα της δομή, το μήκος και την θερμική τιμή. Η εγκατάσταση ενός ακατάλληλου μπουζί μπορεί να οδηγήσει γρήγορα σε βλάβη του κινητήρα. Για την αγορά καινούργιων μπουζί αυτοκινήτων θα πρέπει να αναφέρεται τον αριθμό πλαισίου του οχήματος.

Πηγές πληροφοριών:
Πληροφορίες μπουζί – antallaktikaexartimata.gr
Πώς να αλλάξετε μπουζί – autotriti.gr