Τα πρώτα αυτοκίνητα στα Ψαχνά Ευβοίας – Πως μετακινούνταν οι Ψαχνιώτες;

aytokinhta
ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ EVIATHEMA.GR - ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ ΔΕΚ. 1950

Στο βιβλίο του ο Κωνσταντίνος  Τζαβάρα “Τα Ψαχνά Ευβοίας”, αναφέρεται σε ένα ξεχωριστό κεφάλαιο για τα πρώτα αυτοκίνητα που ήρθαν στα Ψαχνά τις αρχές τις δεκαετίας του 1900 και πως με την πάροδο του χρόνου εξελίχθηκαν οι μεταφορές των κατοίκων.

Τα παλιά χρόνια, η συγκοινωνία Ψαχνά – Χαλκίδα γινότανε με τις σούστες του Ανέστη Χούμπα, του Αντωνάκη Καραχάλιου και του Χαμπαράκια. Πολλοί όμως Ψαχνιώτες χρησιμοποιούσαν και τα δικά τους σαγματοφόρα ζώα (άλογα και γαϊδουράκια). Όταν το 1916 ο Νίκος Δανέλης από την Καμαρίτσα παντρεύτηκε την κόρη του Χούμπα (Σπυριδούλα), έπεισε τον πεθερό του και αντικατέστησε τη σούστα με ένα (επιβατικό) αυτοκίνητο, λίγο πιο μεγάλο από το ΤΑΞΙ, και πιο μικρό από Λεωφορείο.

Το αυτοκίνητο αυτό το βάφτισαν “Αφρούλα”. Για να μάθει οδηγός ο Ν. Δανέλης, έφεραν εκπαιδευτή από την Αθήνα και επί μήνες τον  φιλοξενούσαν οικογενειακώς στο σπίτι τους. Το 1925 οι πατέρας του συγγραφέα αρραβωνιάστηκε την μάννα του και συμφώνησαν να κατέβουν στην Χαλκίδα για τα σχετικά ψώνια. Να πάνε, όπως έλεγαν τότε, στον “ψώνο”. Για το σκοπό αυτό, οι Ψαχνιώτες πήγαιναν στη Χαλκίδα με τα τετράτροχα καράμαξα, τα οποία όμως φρόντιζαν να είναι καθαρά και περιποιημένα.

Όλα τα αυτοκίνητα τύπου ταξί τα έλεγαν τότε φορτάκια, γιατί όλα ήταν μάρκας ford. Τα αυτοκίνητα ερχόντουσαν από το εξωτερικό στους εδώ αντιπροσώπους μέσα σε μεγάλα κουτιά, (πλην της μηχανής και του σασί) και εδώ τα συναρμολογούσαν και για αυτό κάθε καινούριο πράγμα έλεγαν, “αυτό είναι του κουτιού”…

Άλλο ένα από τα παλιά αυτοκίνητα ήταν και αυτό των αδερφών Γκέκα (του Βασίλη και του Νίκου), η γνωστή “Μπουμπουλίνα”. Από τον Ανδρέα Ατζεμάκη , είχα ακούσει ότι οι πίσω τροχοί της “Μπουμπουλίνας” κινούνταν με αλυσίδες, όπως τα μηχανάκια.

Άλλο αυτοκίνητο, είδος μικρού λεοφωρείου, είχε βγάλει ο Δημητράκης Λεοντής (πατέρας του Θανάση, του Κώστα, του Παναγιώτη και του Σωκράτη). Ο Λεοντής ήταν πολύ καλός αυτοδίδακτος ζωγράφος και κυρίως αγιογράφος. Είχε ζωγραφίσει πολλές εικόνες αλλά το σπουδαιότερο έργο του ήταν η αγιογράφηση του τρούλου της Μεταμόρφωσης Ψαχνών.

Το πρώτο αυτοκίνητο του Λεοντή το είχε ονομάσει Κινέζο, ενώ μετά από αυτό πήρε ακόμη ένα το οποίο και ονόμασε Μαργαρίτα.

Μεταξύ των ετών 1925 – 1929,  κυκλοφόρησε επιβατικό αυτοκίνητο και ο Αντώνης Καραχάλιος.

Οι αυτοκινητιστές είχαν οργανώσει δίκτυα….από συγγενείς και φίλους που τους πληροφορούσαν εγκαίρως για τους Ψαχνιώτες που ήθελαν να ταξιδέψουν την επομένη, αλλά και για τους κατοίκους των γύρω χωριών που ερχόντουσαν στα Ψαχνά με προορισμό την Χαλκίδα.

Για να σιγουρέψουν τον πελάτη, έστελναν απόβραδίς και του έπαιρναν το ταγάρι, την βαλίτσα δηλαδή από το σπίτι.

Το έτος 1936, με απόφαση του κράτους, συστήθηκε η “κοινή Δ/νση αυτοκινήτων”, σε κάθε νομό (Πρόγονος των σημερινών ΚΤΕΛ) και υποχρεώθηκαν όλα αυτά τα περίεργα αυτοκίνητα να συνεταιρισθούν. Έτσι σταμάτησε ο ανταγωνισμός, προγραμματίστηκαν τακτικά δρομολόγια και με τη βοήθεια του κράτους, κυκλοφόρησαν μεγαλύτερα, άνετα και ασφαλή αυτοκίνητα.

(Απόσπασμα από το βιβλίο του Κωνσταντίνου Σπ. Τζαβάρα “Τα Ψαχνά Ευβοίας)

ΑΥΤΟΚΙΝΤΗΤΑ ΨΑΧΝΑ
ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ EVIATHEMA.GR – ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ ΔΕΚ. 1950